فیلم | کردهای فیلی بغداد؛ برترین موکب میزبان در ایام محرم
کد خبر: 4159627
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

فیلم | کردهای فیلی بغداد؛ برترین موکب میزبان در ایام محرم

موکب کردهای فیلی در منطقه قادسیه بغداد با تقدیم بیشترین وعده غذایی در دهه محرم امسال که از گوشت 700 رأس قربانی و 7 تن برنج استفاده شد، برترین موکب در پذیرایی از زائران شناخته شد.

کردهای فیلی در منطقه قادسیه بغداد

«کرد‌های فیلی» همان «کرد‌های شیعه» هستند که بخشی از آن‌ها هنگام اجرای طرح مرزکشی موسوم به «سایکس پیکو» در اوایل قرن میلادی گذشته در کشور عراق ساکن شدند و متأسفانه در جریان بحران‌ها و مشکلات دهه‌های گذشته این کشور در نهایت غریبی و مظلومیت در معرض رنج و سختی فراوان و طولانی قرار گرفتند. این وضعیت ناگوار و غم‌انگیز آن‌ها تا آنجایی ادامه داشت که صدام دیکتاتور پیشین عراق این قوم بزرگ و باسابقه را تا آستانه نابودی و نسل‌کشی پیش برد.

در دوران حکومت بعث، صدام به دلیل ایدئولوژی پان عربیسم و نفرتی که از کردها، تشیع و ایرانیان داشت، این گروه قومی کرد مذهبی را همواره آزار، اذیت و شکنجه می‌کرد. نکته تأسف‌برانگیز و ناراحت کننده اینجا بود که اوج آزار و اذیت حکومت بعث در مورد کرد‌های فیلی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی صورت گرفت. در این دوران، حکومت بعث صدام در کنار اینکه از آن‌ها سلب تابعیت کرد، اموالشان را مصادره کرد و تعداد قابل توجهی از جوانان آن‌ها را با بی‌رحمی و قصاوت تمام به قتل رساند.

سراسر نوار مرزی عراق با ایران در استان‌های دیاله، واسط و میسان به علاوه بغداد پایتخت، سکونتگاه تاریخی کردهای فیلی محسوب می‌شود و تا پیش از دهه ۸۰ قرن گذشته (قبل از شروع فاجعه) تقریباً اقتصاد عراق و بازار پایتخت در قبضه آنان بود.

این اقوام کرد دارای پیوند خویشاوندی مستحکم با اهالی دو استان ایلام و کرمانشاه (ساکنان زاگرس جنوبی) در ایران هستند که از حیث عرفی و تاریخی به عنوان مناطق «پشتکوه» شناخته می‌شود و براساس اسناد تاریخی،‌ ریشه و نسب آنان به ایلات ایرانی‌تبار استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان برمی‌گردد.

ویدئوی زیر بزرگترین موکب کردهای فیلی عراق در منطقه قادسیه بغداد را نشان می‌دهد که در دهه نخست محرم با خرج 700 رأس قربانی و 7 تن برنج بزرگترین وعده غذایی را تقدیم زائران کرد.

انتهای پیام
captcha